Monday, August 30, 2010

"KEGEMBIRAAN & KESEDIHAN"


Alhamdulillah...Syukur ya Allah. Kandungan ku kini memasuki usia 10 minggu. Seperti kebanyakan bakal ibu. Aku tak terlepas dari merasa peritnya melalui saat-saat awal ni. Tekak terasa loya, pahit, dan macam-macam lagi alahan yang aku terpaksa hadapi. Tapi kegembiraan atas kurniaan besar ini menjadikan aku tabah dan sabar menghadapi walaupun kadang-kadang terasa ingin cepat berakhirnye saat menyiksakan ini.

Dalam meniti saat indah dengan kandungan sulung ni, hatiku turut merasa sedih dan pedih yang teramat. Badan terasa letih dan tidak berdaya nak buat amal soleh yang sebelum ini menjdi rutin. Ya Allah...ujian apakah ini? Tika inikah keikhlasanku dalam beramal soleh diuji? Aku rindu dengan alquran yang sebelum ini menjadi tatapanku setiap hari. Aku rindu saat manis bermunajat kepadaMu ya Ilahi. Aku rindu sangat dengan amalan-amalan sunat para solehen. Tapi tiap kali aku ingin bangkit mengejar rindu-rinduku ini, aku jadi tak berdaya. Badan terasa lemah sakali. Adakah ini sekadar alasanku? Bila aku suarakan kesedihan ini dengan sahabat-sahabat seperjuangan. Alhamdulillah semangatku kembali dengan bait-bait indah yang keluar dari keikhlasan hati mereka. Suami tercinta turut menjadi pencetus semangat apabila sanggup meluangkan masa bertadarus dan bertahajud bersama. Terima Kasih Tuhan atas kurniaan insan-insan istimewa ini sebagai pendamping di dunia.

Penyakit malasku kembali apabila lama tak berhubung dengan sahabat-sahabat dan apabila suami sibuk dengan urusan dakwahnya. Malas...tak larat....letih...huh! Aku bosan yang teramat, meniti hari-hari yang tiada pengisian jiwa. Hanya rehatkan badan atas alasan keletihan. Ya Allah, kurniakan aku kesabaran. Berikan aku kekuatan dalam bermujahadh melawan nafsuku ini. Sampai bila aku harus tunduk dengan keletihan ini.
Aku mohon bantuanMu ya Allah. Aku mahu menjadi orang bersyukur atas KEGEMBIRAANKU ini.

"ALLAH BUKAN ZAT YANG TERPESONA DENGAN KATA-KATA. BUKTIKAN KECINTAAN INI DENGAN AMAL SOLAH TIKA LEMAHNYA KITA"- nasihat seorang sahabat seperjuangan.

No comments:

Post a Comment